Re-adaptare, re-inventare, re-orientare
La mai bine de o luna de cand am intrat intr-o perioada de criza, este necesar sa punem un punct apasat trecutului apropiat si sa ne asumam noua conjunctura.
Re-adaptare, re-inventare, re-orientare sunt cuvintele de ordine pentru urmatoarele luni
Va propun sa nu consideram notiunile de mai sus drept un simplu joc de cuvinte. Realitatea ultimei luni ne-a aratat ca dupa ce ne-am adaptat, inventat si orientat intr-un anumit domeniu de business, este momentul sa o luam de la capat. Flexibilitatea si curajul in a observa oportunitatile si cerintele momentului sunt vitale.
Sa ne re-adaptam realitatii de consum. Sa ne re-inventam modul de a raspunde clientilor nostri. Sa ne re-orientam asupra noilor necesitati ale pietei.
Analistii economici si specialistii in promovare au elaborat prognoze pertinente care au contribuit la o rafinare, la o nuantare eficace a unor afaceri romanesti de succes. Primele saptamani de izolare sociala, impusa ca masura de preventie pentru a controla extinderea epidemiei, au dus la o crestere spectaculoasa a cotei afacerilor online, respectiv a modulului de e-commerce. Aceasta re-orientare a fost solutia perfecta, dar nu a fost raspunsul complet. Nevoile concrete si reale de consum, precum si schimbarea prioritatilor sociale si sanitare au fost provocari majore la care firmele romanesti au inceput sa raspunda cu brio.
Producatorul de cosmetice "Farmec" (cu capital 100% romanesc) s-a reorganizat si a inceput sa produca prioritar dezinfectanti de maini, adica geluri igienizante pe baza de alcool. Intreaga productie va merge catre unitatile sistemului sanitar. Semnificativ este si faptul ca laboratoarele "Farmec" se afla in plin proces de certificare a unei serii de biocide indispensabile spitalelor de urgenta. In paralel, pentru toti cei care stau acasa, "Farmec" si-a dezvoltat un sistem de vanzari online a produselor cosmetice marca proprie, deosebit de dinamic.
Un alt raspuns pragmatic a fost oferit si de firma "Fabio Pizza" care si-a extins raza de activitate prin deschiderea unui serviciu de bacanie online, cu livrari rapide.
Surprinzator de inventivi au fost si cei de la firma "Miniprix", un retailer de imbracaminte bine cunoscut pe piata romaneasca. "Miniprix" a inteles rapid necesitatea momentului si a deschis un minimarket online care livreaza alimente de baza.
Alte firme romanesti specializate pe confectii diverse se pregatesc sa inceapa productia de masti si costume de protectie, desi schimbarea liniilor de productie ridica probleme serioase atunci cand procesul are loc de la o zi la alta.